Bepiločiai orlaiviai

Bepiločiai orlaiviai

Nature

 

Esate bepiločių orlaivių naudotojas arba norite juo tapti? Turite žinoti, kad bepiločiai orlaiviai (dronai) – tai ne tik smagi pramoga arba vertinga pagalba Jūsų verslui, bet ir didžiulė atsakomybė. Lietuvos oro erdve naudojasi įvairūs oro erdvės naudotojai – lėktuvai, sraigtasparniai, balionai, parasparniai, bepiločiai orlaiviai. Visi turi ja naudotis netrukdydami vieni kitiems, taip pat privalu užtikrinti tokius svarbius dalykus kaip saugumas ir privatūs interesai. Žemiau pateikiame informaciją, kurią svarbu žinoti kiekvienam bepiločių orlaivių naudotojui.

Taisyklės

Privalote vadovautis Bepiločių orlaivių naudojimo taisyklėmis (toliau – taisyklės), kurias nustato Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). Visas taisykles rasite  čia>>>>

Leidimai skraidyti

  Bepiločiai orlaiviai gali skraidyti tik iki 120 m. aukščio visur, išskyrus atvejus, išvardintus žemiau, punkte „Skraidymo ribojimai“. Skrydžiai virš 120 m. galimi tik su specialiu leidimu, kurį išduoda LTSA.  LTSA civilinės aviacijos skyriaus kontaktai pasiteiravimui: tel. 8 5 278 5601, el.p. konsultavimas@ltsa.lrv.lt.

Skraidymo ribojimai

Egzistuoja specifinės erdvės, kuriose bepiločiai orlaiviai gali skraidyti tik pagal nustatytas sąlygas ir yra nustatytos erdvės, kuriose negali skraidyti iš viso. Apribojimai taip pat gali būti taikomi įvairių renginių (aviacijos šventės, varžybos) metu.

  • Neskraidymo zonos. Bepiločiai orlaiviai negali skraidyti Lietuvos Respublikos oro erdvės  draudžiamose, ribojamose ir pavojingose zonose (jų veikimo metu). Šias zonas nustato LR susisiekimo ministras. Nuoroda>>>>
    Papildomai egzistuoja savivaldybių nustatytos zonos, kuriose taip pat uždrausta skraidyti.
  • Kaip sužinoti kur uždrausta skraidyti?
    • „Oro navigacija“ yra parengusi Lietuvos Respublikos oro erdvės atvaizdavimo modelį (toliau – Modelis) 3D formatu. Jame parodytos visos draudžiamos, ribojamos ir pavojingos zonos. Juo naudotis itin paprasta – Modelį galite atsidaryti savo kompiuteryje arba mobiliajame telefone. Programinės įrangos reikalavimus Modeliui įdiegti bei patį Modelį rasite čia>>>>
    • „Oro navigacijos“ oro erdvės atvaizdavimo modelyje nėra parodytos savivaldybių nustatytos zonos, kuriose taip pat uždrausta skraidyti, todėl rekomenduojame susipažinti su LTSA svetainėje pateikiama informacija apie savivaldybių nurodytas zonas, kuriose neleidžiami bepiločių orlaivių skrydžiai  čia>>>>
       
  • Skraidymo ribojimo atvejai. Apribojimai skraidyti taikomi:
    • Valdomoje oro erdvėje - t.y. oro erdvėje, kur teikiamos skrydžių valdymo paslaugos (apribojimų tipas 1). Maksimalius leistinus aukščius bepiločių orlaivių specialiai veiklai valdomos oro erdvės dalyje nuo žemės paviršiaus rasite čia:
  • Vilniaus aerodromas (6,3 MB)

  • Kauno aerodromas (5,3 MB)

  • Palangos aerodromas (3,4 MB)

  • Šiaulių aerodromas (6,2 MB)

  • „Oro navigacijos“ nustatytoje rezervuojamojoje oro erdvėje, laikinai išskirtose ir specialiosiose sklandymo zonose jų aktyvavimo metu skraidyti neleidžiama;
  • Bendrosios aviacijos aerodromuose ir jų apylinkėse bepiločių orlaivių skrydžiai galimi tik tuo atveju, jei gautas minėtos zonos savininko atitinkamas raštiškas leidimas (apribojimų tipas 2). Bendrosios aviacijos  aerodromų sąrašą ir kontaktus rasite čia>>>>
  • Kariškių taikomi bepiločių orlaivių skrydžių ribojimai (apribojimų tipas 3). Juos galite apžvelgti čia>>>>
  • Įvairių renginių metu (apribojimų tipas 4).

Paraiškos skraidyti oro erdvės zonose, kuriose taikomi apribojimai.

  • Jei norite naudoti bepiločius orlaivius oro erdvėje, kuriai taikomi 1 tipo apribojimai, siųskite pranešimą „Oro navigacijai“: >>>;
  • Jei norite naudoti bepiločius orlaivius oro erdvėje, kuriai taikomi 2 tipo apribojimai, turite gauti šios zonos savininko leidimą;
  • Jei norite naudoti bepiločius orlaivius oro erdvėje, kuriai taikomi 3 tipo apribojimai, siųskite paraišką karinės teritorijos valdytojui. Karinių teritorijų valdytojų kontaktus galite rasti  KAM>>>> svetainėje (norėdami pamatyti kontaktus, padidinkite žemėlapį ir užveskite pele ant norimos teritorijos, kuriose taikomi apribojimai) arba eTAR>>>>


Turite klausimų?

Turite daugiau klausimų dėl oro erdvės valdymo? Kreipkitės į „Oro navigacijos" Oro eismo vadybos skyrių pasinaudodami klausimo forma>>>

Svarbios naujienos

  • Reglamentuojama dronų naudojimo tvarka Europoje. 2019 m. gegužės pabaigoje Europos Komisija paskelbė ES bepiločių orlaivių naudojimo taisykles. Jos įsigalios 2020 m. liepos 1 d.  Šių taisyklių tikslas – pateikti išsamius reikalavimus bepiločių orlaivių sistemų naudojimui ir juos naudojantiems asmenims bei bepiločių orlaivių veikla  besirūpinančioms organizacijoms. Tai viena iš Europos Sąjungos taisyklių, kuria siekiama užtikrinti, kad dronų naudojimas visoje Europoje būtų saugus tiek žmonėms, esantiems ant žemės, tiek ir ore. Taisyklės bus taikomos visiems dronų naudotojams.  Reglamentas reikalauja, kad iki 2020 m. liepos 1 d.  dronai ir jų operatoriai turi būti  registruoti nacionalinėse institucijose. Pažymėtina, kad taisyklės taip pat nustato bepiločių orlaivių kategorijas. Jie skirstomi į atvirąją, specialiąją ir sertifikuotąją kategorijas. Mažiau nei 25 kg sveriantys dronai priklausys atvirajai kategorijai, kuri bus suskirstyta į klases. Vieni pagrindinių reikalavimų išlieka tokie patys kaip dabar – dronas negalės skristi aukščiau kaip 120 metrų nuo žemės paviršiaus, o operatorius visada turės išlaikyti droną savo regėjimo lauke ir skraidinti jį toliau nuo žmonių, išskyrus reglamente nustatytus atvejus. Valstybės narės galės apibrėžti vadinamąsias neskraidymo zonas, kuriose dronai galės skristi tik turėdami leidimus.  Taisykles rasite čia>>>>
  • „Oro navigacija“ planuoja įdiegti žemutinės oro erdvės valdymo įrankį. Įrankio tikslas – užtikrinti saugų naudojimąsi oro erdve iki 95 skrydžio lygio, arba žemiau nei 3 km.  Įrankis bus paprastas, informatyvus ir patogus naudotis. Visi žemutinės oro erdvės naudotojai (lėktuvų, sraigtasparnių, balionų, parasparnių, bepiločių orlaivių pilotai) naudodami šį įrankį galės pranešti apie savo skrydžius, gauti reikalingus patvirtinimus, matyti neskraidymo arba ribojamas skraidyti zonas,  oro erdvės naudotojai geriau matys vienas kitą. Šis įrankis suteiks informacijos atsakingoms valstybės institucijoms ir sudarys galimybes dronams saugiai naudotis jiems išskirta Lietuvos oro erdvės dalimi. Planuojama, kad sistemos bandomoji versija Lietuvoje bus sukurta ir pradės veikti iki kitų metų vidurio.


Teisės aktai, su kuriais rekomenduojame susipažinti

Naudingos nuorodos

  • LTSA svetainėje patalpintas vaizdo klipas apie bepiločiių orlaivių naudojimo taisykles>>>>
  • Lietuvos bepiločių orlaivių naudotojų asociacija (LBONA), turinti LTSA suteiktą įgaliojimą atlikti bepiločių orlaivių naudotojų įgūdžių vertinimą ir bepiločių orlaivių techninį vertinimą čia>>>>

 

 

 



Puslapis atnaujintas: 2019-10-02

Rekvizitai

Balio Karvelio g. 25, LT-02184 Vilnius
Tel. +370 706 94 502, 
Faks. +370 706 94 522 
El. paštas info@ans.lt



           

                    

                

                  

Įmonės kodas - 210060460 
PVM mokėtojo kodas - LT100604610 
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių 
asmenų registre kodas 210060460