SE Oro Navigacija

Sniego dar nėra, bet aviacinė žiema jau prasidėjo: kokius iššūkius ji kelia oro paslaugų teikėjams?

Spalio paskutinį sekmadienį pradėtas skaičiuoti ne tik įprastas žiemos, bet ir aviacinės žiemos laikas. Aviacijos pasaulyje yra tik du sezonai – vasaros ir žiemos. Pastarasis kelia nemažai iššūkių ir reikalauja oro paslaugas teikiančių specialistų pasiruošimo. Kaip skrydžių sklandumu šiuo atšiauriu sezonu rūpinasi tarnybos plačiau pasakoja „Oro navigacijos“ specialistai.

„Mūsų komandoje daugiausiai žiemai rengiasi inžinieriai, nes turi skirti papildomo dėmesio navigacinės technikos priežiūrai. „Kiekvienais metais žiemai ruošiamės iš anksto, nes dalis naudojamų įrenginių yra ne pastate, o aerodromo teritorijoje arba už jos ribų, laukuose. Žiemos orai atneša įvairiausių gamtos reiškinių – sniegą, apledėjimą – kuriuos turime numatyti ir imtis tinkamų veiksmų, kad gamtiniai reiškiniai nesutrukdytų sklandžiam navigacinių įrenginių veikimui ir neapsunkintų skrydžių vadovų bei pilotų darbo“, – teigia VĮ „Oro navigacija“ Ryšių, navigacijos ir stebėjimo tarnybos Navigacijos paslaugų vyriausiasis inžinierius Remigijus Malinauskas.

Navigacijos sistemų priežiūra

Skrydžių navigacijos paslaugos teikiamos naudojant radijo prietaisus, kurių antenos yra lauke. Esant atšiaurioms oro sąlygoms, krituliams ir neigiamai temperatūrai, ant antenų susidaro ledas, dėl kurio išsiderina įrenginiai, todėl būtina jį pašalinti. Taip pat aviacijoje itin svarbių tūpimo pagal prietaisus sistemų (ILS) veikimą gali sutrikdyti sniegas, kurio leistinas storis ant žemės radijo signalų sklidimo kryptimi yra net reglamentuojamas ir negali viršyti 30-50 cm. Teritorijos, kurios turi įtakos prietaisų veikimui, yra didžiulės, apimančios net kelis hektarus, tad sniego valymas, esant gausiam snygiui, čia gali užtrukti ir iki kelių parų.

R. Malinauskas paaiškina, jog, esant nepalankiam orui, dėl sniego valymo darbų aerodromas gali būti laikinai uždarytas, o lėktuvai užlaikomi ore. Kartais orlaiviams tenka leistis kituose oro uostuose: „Net jei lėktuvai užlaikomi, šie darbai yra būtini. Jeigu nevalytume antenų ir kritinių zonų, neveiktų radijo įrenginiai ir oro uostas taptų nefunkcionalus. Juk, kaip taisyklė, kai sninga yra prastas matomumas ir labai reikalingos tūpimo pagal prietaisus sistemos. Galime tik pasidžiaugti, kad pastaraisiais metais žiemos nebėra tokios sniegingos, todėl dažnai valyti sniego netenka.“

Oro sąlygos tūpiant lėktuvams

Su šaltojo sezono keliamais iššūkiais susiduria ne tik inžinieriai, bet ir skrydžių vadovai. Šiuo laikotarpiu jiems tenka dažnai ir operatyviai bendradarbiauti su antžeminėmis tarnybomis, kurios turi nuvalyti sniegą nuo kilimo-tūpimo tako, riedėjimo takelių bei orlaivių stovėjimo aikštelių ir pasirūpinti, kad jie nebūtų apledėję bei apsnigti .

„Žiemos metu reikia greitai derinti veiksmus: aptarnauti išvykstančius-atvykstančius orlaivius ir tuo pačiu komunikuoti su tarnybomis, kad jie tinkamai paruoštų pakilimo-nusileidimo taką. Žiemą turi būti dažniau tikrinamas dangos sukibimas, apie kurį skrydžių vadovai informuoja įgulas. Priklausomai nuo vėjo krypties ir greičio, dangos sukibimo koeficiento ir orlaivių tipų, skrydžių vadovai sprendžia, kokia kilimo-tūpimo tako kryptis bus naudojama. Nesaugus nusileidimas gali sąlygoti ir nuslydimą nuo juostos“, – teigia Nerijus Maleckas, VĮ „Oro navigacija“ Operacinės veiklos departamento vadovo pavaduotojas.

Anot N. Malecko, viršutiniuose oro eismo valdymo sektoriuose dirbantys skrydžių vadovai neturi tokios didelės naštos, kaip bokšto skrydžių vadovai dėl aerodromo pasirengimo žiemą. Tačiau jiems tokiais atvejais tenka kitokie iššūkiai: jeigu lėktuvai negali nusileisti oro uoste dėl slidžios dangos, sniego valymo darbų, prasto matomumo ar kitų priežasčių, reikia nukreipti orlaivius į laukimo zonas ir prižiūrėti, kad jie sklandžiai suktųsi ore ir saugiai vienas su kitu prasilenktų. Taip pat kontroliuoti ir atnaujinti informaciją, kiek orlaiviuose liko kuro laukti, o esant poreikiui nukreipti juos į kitą oro uostą.

Siekiant užtikrinti kuo efektyvesnį oro paslaugų teikėjų darbą nuolat stebimos meteorologinės prognozės. Paprastai aviacijoje remiamasi dviejų valandų į priekį prognozėmis, nes jos yra tiksliausios. Stebint oro sąlygas pilotas gali apskritai nuspręsti neskirti į tam tikrą oro uostą, jeigu mato, kad ten užsitęs pūga ir aerodromas nebus paruoštas.

„Kad ir kokia žiema mūsų laukia šiais metais, tačiau dienos metu virš debesų, nepaisant metų laiko, visada šviečia saulė“, – pastebi specialistas.

Apie VĮ „Oro navigacija“:

VĮ „Oro navigacija“ yra sertifikuota Europos oro navigacijos paslaugų teikėja, kuri teikia oro eismo valdymo, ryšių, navigacijos ir stebėjimo bei oro navigacijos informacijos paslaugas visoje Lietuvos Respublikos oro erdvėje, taip pat virš teritorinių vandenų bei Baltijos jūros oro erdvės, kuri įeina į Vilniaus skrydžių informacijos regioną. Įmonė taip pat užtikrina nuolatinę Aeronautikos gelbėjimo koordinacinio centro veiklą, paieškų ir gelbėjimo darbų, įvykus orlaivio avarijai, organizavimą ir koordinavimą.

Daugiau informacijos:

Lina Nuobarienė

Komunikacijos vadovė

Mob. +370 687 26 001

El. p.: nuobariene.l@ans.lt

Grįžti

Rekvizitai

VĮ Oro navigacija
Balio Karvelio g. 25, LT-02184 Vilnius
Tel. +370 706 94 502, 
Faks. +370 706 94 522 
El. paštas info@ans.lt



           

                    

                

                  

Įmonės kodas - 210060460 
PVM mokėtojo kodas - LT100604610 
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių 
asmenų registre kodas 210060460