Administracinė informacija

EGNOS

Nature


„Oro navigacija“ pasirašė projekto „Egnos Lietuva“ dalinio finansavimo sutartį.

2019 m. balandžio 9 d. „Oro navigacija” pasirašė projekto „EGNOS Lietuva“ dalinio finansavimo sutartį su Europos palydovinės navigacijos sistemų agentūra (angl. European GNSS Agency, toliau – GSA), Europos Komisijos įgaliota nepriklausomų palydovinės navigacijos programų Galileo ir EGNOS valdytoja. Šiai agentūrai Europos komisija delegavo vykdyti geostacionarinės palydovinės signalų tikslinimo paslaugos (angl. European Geostationary Navigation Overlay Service, toliau - EGNOS) panaudojimo skatinimo programą (angl. EGNOS Exploitation 2017 Grant Plan).

Pagal pasirašytą sutartį  „Oro navigacijai” skiriamas dalinis finansavimas projekto „EGNOS Lietuva” įgyvendinimui. Projekto esmė – LPV-200 - naujų, EGNOS paremtų tikslaus artėjimo tūpti procedūrų - diegimas Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostuose. LPV-200 procedūros leidžia specialia įranga aprūpintiems lėktuvams artėti tūpti vadovautis tik prietaisų rodmenimis iki 200 pėdų (60 m.) aukščio.

Įgyvendinama projektą „EGNOS Lietuva“ „Oro navigacija“ turi įsigyti specialią procedūrų dizaino programinę įrangą, EGNOS signalo matavimo bei duomenų analizės įrangą, procedūrų testavimo realioje aplinkoje paslaugas, atlikti aplink oro uostus esančių teritorijų analizę, parengti kliūčių žemėlapius, atlikti saugos vertinimą, patikrinti procedūrų tinkamumą naudoti, apmokyti skrydžių vadovus bei procedūras paskelbti Oro navigacijos informacijos rinkinyje (AIP).

Šio projekto įgyvendinimo pradžia -  2018 m. balandžio 9 d., pabaiga - 2021 m. sausio 31 d. Pirmiausia LPV-200 procedūros bus įdiegtos Vilniaus oro uoste (iki 2020 m. vasario 29 d.), po to – Kauno (iki 2020 m. liepos 31 d.) ir galiausiai – Palangos oro uoste (iki 2021 m. sausio 31 d.). Projekto biudžetas – 250,5 tūkst. Eur , 60 proc. šios sumos finansuojama iš GSA,  kitą dalį finansuoja „Oro navigacija”.


 

Nature


Vilniuje – seminaras apie ES palydovinės navigacijos sistemų Galileo ir EGNOS teikiamas galimybes

2019 m. kovo 27 d. Vilniuje organizuojamas seminaras apie Europos Sąjungoje vis aktyviau naudojamas palydovines navigacijos sistemas Galileo ir EGNOS. Renginio metu bus aptariamas šių sistemų praktinis pritaikymas įvairiose veiklos srityse: transporte, žemės ūkyje ir kitur. Savo įžvalgomis dalinsis ekspertai iš Lietuvos ir užsienio.

Renginyje pranešėjai iš Europos pasaulinės palydovinės navigacijos sistemos agentūros GSA, Europos Komisijos, Bendrojo pagalbos centro (Lietuva), Kosmoso mokslo ir technologijų instituto (Lietuva) bei valstybės įmonės „Oro navigacija“ papasakos apie palydovinės navigacijos sistemos Galileo ir geostacionarinės palydovinės signalų tikslinimo sistemos EGNOS atnešamą technologinę revoliuciją, pateiks praktinių pavyzdžių, kuo šios sistemos gali būti naudingos kiekvienam iš mūsų.

„Bendradarbiaudami su GSA ir taikydami pažangiausias technologijas tikimės tiek padidinti skrydžių saugą bei efektyvumą, tiek ir paskatinti inovacijas susisiekimo bei kituose sektoriuose. Norime, kad mūsų ekspertai tiesiogiai susipažintų su palydovinių kosmoso paslaugų pritaikymo savo srityje galimybėmis tam, kad ir toliau galėtume didžiuotis modernia susisiekimo sistema ir aukštą pridėtinę vertę kuriančia Lietuvos ekonomika“, – sako  Lietuvos susisiekimo ministras Rokas Masiulis.

Nuo 2016 m. veikianti Europos palydovinės navigacijos sistema Galileo buvo sukurta  Europos Sąjungos kaip atsvara ilgą laiką veikiančioms Amerikos ir Rusijos pozicionavimo sistemoms GPS (angl. Global positioning system) bei GLONASS (rus. Globalnaya navigatsionnaya sputnikovaya sistema). Galileo papildys šias sistemas ir gerokai padidins vietos nustatymo paslaugos tikslumą Žemėje ir virš jos. Šiuo metu daugiau nei 600 mln. pasaulio gyventojų jau naudojasi išmaniaisias telefonais, palaikančiais Galileo sistemą.

EGNOS programos tikslas - gerinti GPS siunčiamų atvirų signalų ir pagal Galileo programą sukurtos atvirosios paslaugos signalų kokybę. Vienas iš praktinių EGNOS sistemos pritaikymo pavyzdžių – galimybė ją panaudoti aviacijoje. Lėktuvui leidžiantis geostacionarinė palydovinė signalų tikslinimo paslauga (angl. European Geostationary Navigation Overlay Service, toliau - EGNOS) patikslina globalios padėties nustatymo sistemos (angl. GPS) duomenis. Nors artėjimo tūpimo procedūros naudojant EGNOS paslauga yra panašios į daugelyje tarptautinių  oro uostų naudojamą tūpimo pagal prietaisus sistemos (angl. ILS) procedūrą, pirmuoju atveju nereikia brangios antžeminės infrastruktūros.

Aviacijos srityje EGNOS signalą netrukus bus pradėta taikyti ir Lietuvoje. Pernai rudenį „Oro navigacija“ pasirašė darbinį susitarimą su palydovinės signalų tikslinimo paslaugos teikėja – bendrove ESSP, kurią įkūrė septynių Europos valstybių oro navigacijos paslaugų teikėjos. Susitarimas leis lėktuvų artėjimo tūpti procedūroms panaudoti itin tikslų palydovinį signalą ir tokiu būdu padidinti skrydžių saugą. EGNOS paslaugą tarptautiniuose Lietuvos oro uostuose planuojama pradėti taikyti jau šiais metais. Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostuose EGNOS procedūros bus naudojamos kaip papildomos artėjimo tūpti procedūros prie dabar jau naudojamų kitų tradicinių artėjimo tūpti procedūrų.

„Norėdami tapti regiono inovacijų lyderiu, džiaugiamės galėdami prisidėti prie ES kosmoso programos. Sieksime kiek galima plačiau taikyti EGNOS paslaugą aviacijoje, todėl jau artimiausiu metu šią orlaivių pilotams naudingą paslaugą įdiegsime Lietuvos oro uostuose“, -  teigia „Oro navigacijos“  generalinis direktorius Mindaugas Gustys.

„Tai labai svarbus etapas Lietuvai, prisidedantis prie aviacijos saugumo Lietuvos oro uostuose ir platesnio EGNOS diegimo visame Baltijos regione”, – sako Carlo des Dorides, GSA generalinis direktorius.

Sostinėje vyksiantį seminarą “Europos palydovinės navigacijos programos: EGNOS ir Galileo. Kokia jų nauda Lietuvai?” organizuoja Susisiekimo, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos, Europos pasaulinės palydovinės navigacijos sistemos agentūra GSA ir valstybės įmonė „Oro navigacija“.

Renginio dalyvius pasveikins Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras Rokas Masiulis, Europos Komisijos atstovybės Lietuvoje vadovas Arnoldas Pranckevičius, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų viceministras Gintaras Vilda, Lietuvos Respublikos Krašto apsaugos viceministras Edvinas Kerza, Europos pasaulinės palydovinės navigacijos sistemos agentūra GSA generalinis direktorius Carlo des Dorides ir „Oro navigacijos“ generalinis direktorius Mindaugas Gustys.

Daugiau apie renginį: https://www.ans.lt/en/projects-t/egnos-familiarisation-event-march-27-2019/

Daugiau apie Galileo programą: https://youtu.be/wfeHzAnhdtA

Daugiau apie EGNOS programą: https://youtu.be/WpQ6er_VjQY


 

Nature


EGNOS paslaugų teikėjas ir VĮ „Oro navigacija“ pasirašė darbinį susitarimą

dėl EGNOS paslaugų taikymo Lietuvos oro uostuose

„Oro navigacija“ pasirašė darbinį susitarimą su geostacionarinės palydovinės signalų tikslinimo paslaugos teikėja – bendrove ESSP. Sutarties pasirašymas leis „Oro navigacijos“ artėjimo tūpti procedūroms panaudoti itin tikslų palydovinį signalą ir tokiu būdu padidinti lėktuvų leidimosi oro uostuose saugą ir efektyvumą.

Geostacionarinė palydovinė signalų tikslinimo paslauga (angl. European Geostationary Navigation Overlay Service, toliau - EGNOS) patikslina Globalios padėties nustatymo sistemos (angl. Global Positioning System, GPS) standartinę vietos nustatymo paslaugą. EGNOS paslauga suteikia oro navigacijos paslaugų tiekėjams galimybę parengti bei taikyti vadinamas LPV-200 artėjimo tūpti procedūras. Šios procedūros įgalina lėktuvų pilotą taikyti sumažintą iki minimalaus 200 pėdų (apie 60 m) apsisprendimo santykinį aukštį. LPV-200 procedūros panašios į tūpimo pagal prietaisus sistemos (ILS) procedūrą, bet, skirtingai nuo ILS, joms nereikia brangios antžeminės infrastruktūros.

EGNOS paslaugą planuojama pradėti taikyti tarptautiniuose Lietuvos oro uostuose iki 2020 metų pabaigos. Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostuose EGNOS LPV-200 procedūros bus naudojamos kaip papildomos artėjimo tūpti procedūros prie dabar jau naudojamų kitų tradicinių artėjimo tūpti procedūrų.

Susitarimas tarp „Oro navigacijos“ ir EGNOS paslaugų teikėjo - bendrovės ESSP, kurią valdo septyni Europos oro navigacijos paslaugų teikėjai, pasirašytas vykdant ES kosmoso programą (angl. – EU space programme), kuri siekia, kad aviacijoje būtų naudojamas palydovinės navigacijos protokolas bei aukščiausius saugumo bei tikslumo rodiklius atitinkančios technologijos.

 „Norėdami tapti regiono inovacijų lyderiu, džiaugiamės galėdami prisidėti prie ES kosmoso programos. Sieksime kiek galima plačiau taikyti EGNOS paslaugą aviacijoje ir jau per artimiausius du metus šią orlaivių pilotams naudingą paslaugą įdiegsime Lietuvos oro uostuose“, -  teigia „Oro navigacija“  generalinis direktorius Mindaugas Gustys.

Šiuo metu „Oro navigacija“  atlieka darbus, susijusius su EGNOS paslaugos naudojimo pradžia. Įmonė atliks aplink oro uostus esančių teritorijų analizę, parengs kliūčių žemėlapius bei EGNOS LPV-200 artėjimo tūpti procedūras, atliks saugos vertinimą, testuos parengtų procedūrų tinkamumą naudoti, galiausiai, šias procedūras paskelbs Oro navigacijos informacijos rinkinyje (AIP).

„Oro navigacijos“ ir ESSP susitarimas išplečia EGNOS sistemos taikymą aviacijoje. Šiuo metu jau yra pasirašyta 17 susitarimų su Baltijos jūros regiono oro navigacijos paslaugų tiekėjais:  Norvegijoje (1), Švedijoje (7), Danijoje (4), Estijoje (2), Lenkijoje (2) ir Suomijoje (1). Susitarimų sąrašas ateityje plėsis, nes EGNOS LPV-200 artėjimo tūpti procedūras siekiama įdiegti ir daugiau oro uostų.

Oro navigacija

Valstybės įmonė „Oro navigacija“ Lietuvos oro erdvės valdytoja, užtikrinanti saugų ir efektyvų oro navigacijos paslaugų teikimą Lietuvos oro erdve skrendantiems orlaiviams. 2018 m. „Oro navigacija“ Lietuvos oro erdvėje aptarnavo 266 tūkst. skrydžių. Daugiau nei tris ketvirtadalius visų skrydžių (202,1 tūkst., arba 76 proc.) sudarė tranzitiniai skrydžiai, kai lėktuvai Lietuvos oro erdvę kirto tranzitu. „Oro navigacija“ visas sąnaudas pilnai padengia iš savo pagrindinės veiklos – oro navigacijos paslaugų teikimo - pajamų ir nėra išlaikoma iš valstybės biudžeto.



Puslapis atnaujintas: 2019-10-02

Rekvizitai

Balio Karvelio g. 25, LT-02184 Vilnius
Tel. +370 706 94 502, 
Faks. +370 706 94 522 
El. paštas info@ans.lt



           

                    

                

                  

Įmonės kodas - 210060460 
PVM mokėtojo kodas - LT100604610 
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių 
asmenų registre kodas 210060460